Tryghed som patient

Vi gør, hvad vi kan, for at du trygt kan færdes som patient hos os. Det er lige fra at vi har forsøgt at skabe rolige, trygge omgivelser med erfarne professionelle, til at din udredning og behandling følger de nationale og internationale retningslinjer.

Vores ansatte er alle medlemmer af deres respektive fagforbund (Lægeforeningen, DJØF, m.fl.) og HHA Privatklinik er noteret i Styrelsen for Patientsikkerheds register, og vi opfylder alle de lovpligtige krav fra STPS.

Vi er naturligvis også forsikrede både med den lovpligtige Lægeansvarsforsikring såvel som med en yderligere Patientforsikring og erhvervsansvarsforsikring gennem TRYG Forsikring.

Patientsikkerhed

Alle medarbejdere i klinikken, der har kontakt med patientoplysninger, er underlagt samme tavshedspligt som ansatte i det almindelige, offentlige sundhedsvæsen. Det vil i praksis sige, at vi ikke må dele oplysninger om dig som patient med andre, der ikke direkte er involveret i din behandling, uden at du først har givet lov. Det inkluderer også din familie og andre pårørende, såvel som andre læger og myndigheder.

Fortrolighed og tavshedspligt

Oplysninger om hvem du er, hvad du tænker, og hvordan du har det, er nogle af de mest følsomme informationer, man kan tænke sig. Det ved vi godt. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at sikre, at dine oplysninger behandles sikkert.

Vores journalsystem, som indeholder 90% af vores information om dig, lever op til strenge krav for datasikkerhed.
De sidste 10% af vores data opbevares i relation til vores regnskab og vores leverandør her er også dansk og lever naturligvis også op til GDPRs sikkerhedskrav.
Sidst men ikke mindst arbejder vi aldrig på ikke-sikrede netværksforbindelser, så vi sender ikke persondata, uden at det er krypteret under transporten.

Beskyttelse af personoplysninger

HHA Privatklinik for Psykiatri og Lægefaglig Rådgivning indsamler og opbevarer en række personfølsomme oplysninger som led i din udredning og behandling. Alle oplysninger opbevares sikkert og i overensstemmelse med bestemmelserne i GDPR, deles ikke med andre uden dit samtykke, med mindre vi i henhold til gældende lovgivning bliver pålagt det (du vil i sådan et tilfælde få skriftlig besked om det), og slettes når den lovpligtige opbevaringsperiode for journaloptegnelser udløber. Du kan læse mere herunder.

Hvilke personoplysninger indsamles
Som en del af udredning og behandling indsamles bade såkaldt “almindelige personoplysninger”:
Navn, adresse, e-mailadresse, telefonnr., personnummer (CPR nummer), køn, familie relationer, sociale relationer, arbejdsrelationer og uddannelse.

samt “særligt følsomme personoplysninger”:
Helbredsoplysninger (f.eks. journaloplysninger, prøvesvar, tests, røntgenbilleder, scanningsvar mv.), seksuelle forhold, race eller etnisk oprindelse samt religiøse forhold.

Hvorfor?
Oplysningerne sætter os i stand til at løse opgaven med at udrede, diagnosticere og behandle dig samt at holde løbende kontakt med dig.

Hvem oplysningerne evt. deles med
Alle personfølsomme oplysninger opbevares i vores journalsytem Novax, som udbydes og drives af Novax A/S. Alle oplysninger deles derfor med og gemmes primært af Novax.

Derudover kan det være nødvendigt at dele nogle af dine oplysninger med andre parter, som eksempelvis din egen læge, et sygehus, en anden praktiserende speciallæge, laboratorier o.l. Du vil specifikt blive bedt om dit samtykke inden vi evt. deler dine oplysninger med andre end Novax.

Hvor længe gemmes dine oplysninger
Dine oplysninger gemmes i overensstemmelse med gældende lovgivning for journaloplysninger. Det vil sige 10 år efter afslutningen af dit forløb i klinikken. Herefter slettes de automatisk.

Rettigheder
Du har efter Databeskyttelsesforordningen (GDPR) en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig:

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

  • Ret til berigtigelse (rettelse)

  • Ret til sletning

  • Ret til begrænsning af behandling

  • Ret til indsigelse

  • Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har i øvrigt ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Persondata

Som noget nyt har StPS besluttet at foretage "opstartstilsyn" med alle nyopstartede speciallægeklinikker fra 2024. Det gælder naturligvis også HHA Privatklinik. Rapporten fra opstartstilsynet kan findes hos StPS.

Styrelsen for Patient Sikkerhed (StPS)